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Hochschule Hochschulteam Seizov, Ognyan

Dr.
Ognyan Seizov

Wissenschaftliche/r Angestellte/r

im DFG Projekt "Das ABC der Online-Informationspflichten: Hin zu einer einheitlicheren Beurteilung der Transparenz von Verbraucherinformationen in Europa"

Raum H816

Telefon: +49(0)30 374 374 421

Telefax: +49(0)30 374 374 375

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Kurzvita

Seit 2017: wissenschaftlicher Angestellter (Postdoc) an der SRH Hochschule Berlin

2015: Visiting Postdoctoral Fellow (Gastforscher), Comparative Media Studies/Writing, Massachusetts Institute of Technology (MIT)

2014 – 2016: wissenschaftlicher Angestellter (Postdoc) im eigenen Projekt “Multimodal Production and Reception Online” (Exzellenz-Initiative) an der Universität Bremen.

2013 – 2014: Visiting Postdoctoral Fellow, Research Center “Visual Communication & Expertise”, Jacobs University Bremen

2011 – 2013: Doktorand für Kommunikationswissenschaft, Jacobs University Bremen

2008 – 2011: wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt “Bild – Film – Diskurs: Ein neuer integrativer Einsatz”, Jacobs University Bremen / Universität Bremen (BMBF Forderung)

2003 – 2008: Studium (B.A., M.A.), Integrated Social Sciences & International Communication, Jacobs University Bremen

Forschungsschwerpunkte

  • politische Online-Kommunikation
  • Mediengestaltung und -wahrnehmung
  • Multimodalität
  • qualitative und quantitative Inhaltsanalyse

Ausgewählte Forschungsprojekte

"Das ABC der Online-Informationspflichten: Hin zu einer einheitlicheren Beurteilung der Transparenz von Verbraucherinformationen in Europa"

Dieses Forschungsprojekt zielt darauf, einen europäischen Leitfaden zu entwickeln, den die nationalen Durchsetzungsbehörden anwenden sollen, um die Transparenz der Informationspraktiken einheitlich zu beurteilen. Dieser Leitfaden wird es Unternehmen in ganz Europa erlauben, ihre Informationspraktiken zu standardisieren und zu vereinfachen, um so Verbraucher effektiver zu informieren. Unser Forschungsteam wird diesen Leitfaden auf der Grundlage von Erkenntnissen entwickeln, die wir durch folgende Forschungsmaßnahmen gewonnen haben:

- rechtsvergleichende Forschung, die veranschaulicht, wann nationale Durchsetzungsbehörden gegenwärtig eine gegebene Informationspraktik als transparent einstufen;

- empirische Rechtsforschung, die herausfindet, welche Kriterien für die Beurteilung der Transparenz verwendet werden und welche Kriterien erstrebenswert wären.

„Multimodal Production & Reception Online“

This project makes the first step towards better understanding online media production and reception processes by categorizing their instances in terms of both structure and function. The main goal of the project is to study specific multimodal expression patterns in political blog content, cluster similar communication artifacts into production-reception types, and then test this clustering through an audience reception study. This is an innovative research effort in terms of its multimodal approach and novel scientific focus, and it addresses a phenomenon of growing social and political significance. Shedding light on prosumer-led multimodal communication online benefits all involved parties, prosumers themselves included.

Publikationen

Zeitschriftenartikel

Bateman, J., Tseng, C., Seizov, O., Jacobs, A., Lüdtke, A., Müller, M.G., & Herzog, O. (2016). Toward next generation visual archives: Image, film and discourse. Visual Studies, 31(2), 131–154.

Müller, M.G., Bateman, J., & Seizov, O. (guest eds.) (2016). Special journal issue: “Visual Archives in the Digital Age.” Visual Studies, 31(2).

Seizov, O. (2016). News literacy in the digital age: Challenges and opportunities. Journalism Education, 5(1), 170 – 183.

Seizov, O. (2015). Communicative and persuasive strategies in the Bulgarian parliamentary elections 2014: A multimodal analysis. International Journal of E-Politics, 6(2), 43 – 68.

Müller, M.G., Oezcan, E., & Seizov, O. (2009). Dangerous depictions: A visual case study of contemporary cartoon controversies. Popular Communication, 7(1), 28 – 39.

Monographien

Seizov, O. & Wildfeuer, J. (eds.) (2017). New studies in multimodality: Conceptual and methodological elaborations. London/New York: Bloomsbury.

Seizov, O. (2014). Political communication online: Structures, functions, and challenges. New York: Routledge.

Buchkapitel

Seizov, O. (2018). “Visual and multimodal strategies in war reporting: A comparison of Der Spiegel’s and CNN’s online representations of three military conflicts.” In S. Ibrahim & T. Knieper (eds.), The visual politics of war (pp. 26 – 48). Cambridge, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Seizov, O. (2017). “Professionalization and intentional disengagement: Facebook campaigning in the Bulgarian local elections in 2015.” In P. Surowiec & V. Stetka (eds.), Social media and politics in Central and Eastern Europe (pp. 101 – 120). New York/London: Routledge.

Seizov, O. (2015). “Spotlight on the image: Adding the missing piece to the multimodal puzzle.” In J. Wildfeuer (ed.), Building bridges for multimodal research. International perspectives on theories and practices of multimodal analysis (pp. 97 – 116). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Seizov, O. & Müller, M.G. (2015). “Multimodal online strategies in the US Presidential Election 2012: A content analysis of Barack Obama’s and Mitt Romney’s online campaigns.” In C. Bieber & K. Kamps (eds.), The United States Presidential Election 2012. Perspectives from election studies, political and communication sciences (pp. 331 – 361). Berlin: Springer.

Müller, M.G., Seizov, O., & Wiencek, F. (2012). “Amok visuals: Analyzing visual media coverage of amok school shootings – a novel iconographic approach.” In G. Muschert & J. Sumiala (eds.), School shootings: Mediatized violence in a global age (pp. 119 – 141). London: Emerald.