Publications
by our professors and research associates
Publications in 2017
Scheel, T. & Gockel, C. (2017). Humor at work in teams, leadership, negotiations, learning and health. Cham: Springer.
Ternès, A., Kronester, E. (2017): Human Resources Management in China. Status Quo und Herausforderungen. München: AVM press.
Glasberg, R., Lutz, M., Britze, N., Oberessl, L. (2017): Integration Done Right – The Crucial Role of Human Resources in Post-Merger Integrations. Conference Proceedings at the 2nd International Conference on Business Management (ICOBM'17).
Ternès, A., Towers, I. (eds.) (2017): Das Unternehmen als Marke. Beispiele aus der Praxis. München: AVM press.
Ternès, A., (2017). Money 4.0: How will Digitalization Affect Our Use and Relationship to Money? In: Seiz, Harald: The Future of Money. How Gold will Revolutionize our Method of Payments. München: FinanzBuch Verlag, S.176 – 193.
Seizov, O., & Wildfeuer, J. (eds.) (2017). New Studies in Multimodality: Conceptual and Methodological Elaborations. London: Bloomsbury.
Schuhmann, R., Eichhorn, B. (2017): Compliance durch vertragliches Management. In: ZRFC Risk, Fraud & Compliance, 2/17, 86-91.
Schuhmann, R., Eichhorn, B. (2017): Reconsidering contact risk and contractual risk management. International Journal of Law and Management, Vol. 59 Issue 4, 504-521.
Ternès, A., Müller-Schoppen, E., Englert, M. (2017): SUSTAINABLE LEARNING: Gesunde Bildung und Digitalisierung: Nachhaltige Bildung im Wandel. Kindle Edition.
Ternès, A., Englert, M. (2017): Life Balance: Exzellenz, Sinn, Authentizität, Nachhaltigkeit und Digitalisierung. Kindle Edition.
Ternès, A., Englert, M. (2017): Human Age: Nachhaltige Personal- und Organisationsentwicklung 4.0: Wissen, Lernen, Gesundheit, Diversity und Demografie als Erfolgsfaktoren. Kindle Edition.
Ternès, A., Englert, M. (2017): Life Balance: Management 4.0 und Nachhaltigkeit. Kindle Edition.
Ternès, A., Towers, I. (2017): Herausforderung HRM – Kommunikation als Chance. München: AVM Press.
Ternès, A., Schultze, N. Meetz, N. (2017): Welt 4.0. Trends und Tendenzen. München: AVM Press.
Publications in 2016
Eichhorn, B., Heinze, B., Tamm, G., & Schuhmann, R. (2016): Internet-Recht im E-Commerce. Berlin: Springer.
Schuhmann, R., & Eichhorn, B. (2016): Projekterfolg durch vertragliches Management, projektManagement, 57- 61.
Wulf, A. J. (2016): Law as Part of Managerial Skills. Reform Proposals for Teaching Law to Business Administration and Economics Students. Asian Journal of Legal Education, 3, 2016 (2), 1-15.
Wulf, A. J. (2016): Risk-Taking and Entrepreneurship in India. Implications of Social and Cultural Norms for Poverty Alleviation Policies, in: Clemens, I. and Sarrukai, S. et al. (eds.). Exploring Alterity in a Globalized World. New Delhi: Routledge.
Schermuly, C. C., Büsch, V. & Graßmann, C. (in press): Psychological empowerment, psychological and physical strain and the desired retirement age. In: Personnel Review.
Ternès, A., Peter Ustinov Stiftung, Zimmermann, K., Herzog, L., Udovychenko, M. (2016): Flüchtlingsstandort Deutschland – eine Analyse. Chancen und Herausforderungen für Gesellschaft und Wirtschaft. Springer Gabler Verlag.
Ternès, A., App, J. (2016): Der Prosumer - wie sich das Kundenverhalten geändert hat. In: Wirtschaftspolitische Blätter 4, 63. Jg., Sparen, Konsum und Wohlstand. Hrsg. Wirtschaftskammer Österreich. Wien, S. 751 – 774.
Fiederer, S., Ternès, A. (2016): Krisenkommunikation. Wiesbaden: Springer Gabler.
Baierl, R., Anokhin, S., Grichnik, D. (2016): Coopetition in Corporate Venture Capital: The Relationship between Network Attributes, Corporate Innovativeness, and Financial Performance. In: International Journal of Technology Management (IJTM), Vol. 71, Nos. 1/2, p. 58-80.
Ternès, A. (2016): Trends im Betrieblichen Gesundheitsmanagement. In: Tagungsdokumentation zum Life Balance Day 2015. Hrsg. brainLight Life Balance Research. Goldbach, S. 20-25.
Schermuly, C. C. & Graßmann, C. (2016): Die Analyse von Nebenwirkungen von Coaching für Klienten aus einer qualitativen Perspektive. In: Coaching: Theorie & Praxis.
Straub, M. (2016): Crowdsourcing – New Ways of an efficient Corporate Social Responsibility Reporting in the Hospitality Industry. Paper presented at the BEST EN Think Tank XVI. Eberswalde/Berlin.
Hamed S., El-Bassiouny, N., Ternès, A. (2016): Evidence-based design and transformative service research for the healthcare in hospitals. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, Vol. 10 Iss 2 pp. 214 - 229. More
Ternès, A., Schäfer, M. (2016): The International Start-up Scene. Konrad-Adenauer-Stiftung Verlag.
Schäfer, H.-B. & Wulf, A. J. (2016):"Juristas, clérigos y mercaderes. El ascenso del derecho escolástico en la Europa medieval y su impacto en el crecimiento económico" (revised, Spanish version of "Jurists, Clerics and Merchants"), Criterio Jurídico, 15, 2015 (1), 105-167.
Dunja, E., Ternès. A., Koerbel, J., Towers, I. (2016): Trends: Multigrafie und Multi-Option in der Generation Y, Gabler Verlag.
Wulf, A. J. (2016:) "The Contribution of Empirical Research to Law", Journal Jurisprudence, 29, 2016, 29-49.
Steinhauser, C. & Theiner, B. (2016). Hotelvertrieb 3.0: Ihr Weg zur besseren Zimmerauslastung. Stuttgart: Matthaes Verlag.
Ternès, A. (2016): Mehr Nachhaltigkeit bei der Motivation des Vertriebsteams. In: Sales Management Review 2, S. 12 – 18.
Ghadiri, A., Ternès, A., Peters, T. (Hrsg.) (2016): Trends im Betrieblichen Gesundheitsmanagement - Ansätze aus Forschung und Praxis, Gabler Verlag. More
Schölmerich, F., Schermuly, C. C., & Deller, J. (in press). How leaders’ diversity beliefs alter the impact of faultlines on team functioning. Small Group Research.
Graßmann, C., & Schermuly, C. C. (in press): From the coachees' perspective: Side effect of coaching and their predictors. In: Journal of Personnel Psychology.
Schermuly, C. C. & Graßmann, C. (in press): Erfolgreicher Einsatz von Coaching in der Führungskräfteentwicklung. In: R. van Dick und J. Felfe (Hrsg.), Handbuch Mitarbeiterführung: Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte. Berlin: Springer.
Publications 2015-2013
Schuhmann, R., and Eichhorn, B. (2015): From Contract Management to Contractual Management, European Review of Contract Law, 1 - 21.
Wulf, A. J. (2015): Uncertainty as a Challenge for Leadership. The Effect of Cultural, Social and Legal Institutions on Risk-Taking and Innovation in Family Businesses, Paragrana, Vol. 24, No. 1, 80 – 93.
Ternès, A. (2015): Trends im Betrieblichen Gesundheitsmanagement. Gesunde und motivierte Mitarbeiter sind der Schlüssel für nachhaltigen Unternehmenserfolg. In: Konferenzband zum Life Balance Day 2015. Hrsg. brainLight Research. Goldbach. S. 1-9.
Towers, I., Ternès A (2015): Organisational Change Agents and (Un)wanted and (Un)intended Outcomes. In: Arabian Journal of Business and Management Review.
Schmolke, H., Towers, I., Ternès, A., (2015): Forex-Devisenhandel: Auswirkungen der US-amerikanischen Arbeitsmarktberichte und FOMC-Sitzungen. Springer Gabler Verlag 2015.
Büsch, V., Britze, N., Lehnigk, T. (2015): Philosophien und Logiken öffentlicher Fördermittelgeber bei betrieblichen Demografieprojekten. In: Richter, G., Niehaus, M. (eds.): Personalarbeit im demografischen Wandel, W. Bertelsmann Verlag, Bielefeld.
Towers, I., Ternès, A., Ewinger, D. (2015): Turkish Migrant Self-Organizations in Germany. In: Nuroğlu, E., Meydanoğlu, B., Sibel, E. Bayraklı, E, (eds.) Turkish German Affairs from an Interdisciplinary Perspective, Verlag Peter Lang, Frankfurt.
Steidle, A. & Gockel, C. (2015). Social rooms: The combined effects of light and temperature on team performance. Poster presentation at the 11th Biennial Conference on Environmental Psychology, Groningen, Netherlands.
Ternès, A., Runge, Ch. (2015): Manager und Führungskräfte: Reputationsmanagement. Wiesbaden (Springer Gabler).
Henning, T. (2015): Corporate Social Responsibility in the German Food Industry. Schriftenreihe: Internationale Studien für ein zukunftsfähiges Management, AVMPRess, Berlin.
Ternès, A., Towers, I., Jerusel, M. (2015): Konsumentenverhalten im Zeitalter der Mass Customization. Trends: Individualisierung und Nachhaltigkeit. Springer Gabler: Wiesbaden.
Wulf, A. J. (2015): Rechtskompetenz als Teil unternehmerischer Führungsqualität. Reformvorschläge für ein Studium des Rechts in den Wirtschaftswissenschaften. In: Zeitschrift für Didaktik der Rechtswissenschaft.
Britze, N., Smith, L. (2015): Adapt to a Shrinking and Aging Population:
Comments on the World Bank Report. In: ADAPT INTERNATIONAL BULLETIN, No. 7/2015.
Ternès, A., Runge, Ch. (2015): Online-Handel: Reputationsmanagement. Wiesbaden: Springer Gabler.
Babaoglu, B., Wulf, A. J. (2015): Decriminalizing the Issuance of Bad Checks in Turkey. An Analysis of the Effects of Changes in Penalties. In: European Journal of Law and Economics.
Gockel, C. & Kerr, N. L. (2015). Put-down humor directed at outgroup members increases perceived – but not experienced – cohesion in groups. HUMOR: International Journal of Humor Research, 28, 205-228. doi:10.1515/humor-2015-0020
Ternès, A., Runge, Ch. (2015): Banken: Reputationsmanagement. Wiesbaden: Springer Gabler.
Ternès, A., Towers, I., Hartmann, M. (Hrsg.) Keck, J. (2015): CSR in the Textile Industry. Implementation in Multinational Companies in Asian and European Markets. Internationale Studien für ein zukunftsfähiges Management, München.
Ternès, A., Runge, Ch. (2015): Versicherungen: Reputationsmanagement. Wiesbaden: Springer Gabler.
Ternès, A. (2015): Metarmorphose für Verkäufer. In: Sales Management Review 3, S. 30 – 35.
Ternès, A., Runge, C. (2015): Medical Care: Reputationsmanagement. Wiesbaden: Springer Gabler.
Ternès, A., Krey, N. (2015): Innovation through Integration: Digital Start-Ups as Employers for People with Immigration Backgrounds. In: How Global Migration Changes the Workforce Diversity Equation. Edited by Massimo Pilati, Hina Sheikh, Francesca Sperottiand Chris Tilly. Cambridge Scholars Publishing. Cambridge, pp. 126-142.
Ternès, A. (2015): Die Schnittstellen für den Vertrieb managen. In: Sales Management Review 2, S. 18 – 26.
Towers, I., Ternès, A (2015): Managing Global Organizations: A Cultural Perspective (book review). In: Critical perspectives on international business, Vol. 11 Iss: 1, pp.110 – 112.
Haidinger, J. A. (2015): Employer Branding. Schriftenreihe: Internationale Studien für ein zukunftsfähiges Management, Volume 3, AVMPRess, Berlin.
Wulf, A. J. (2014): Institutional Competition of Optional Codes in European Contract Law, European Journal of Law and Economics, Vol. 38, No. 1, 139 – 162.
Wulf, A. J. (2014): Privatizing Law-Making. An Economic Analysis of Non-Governmental LawMaking in the Field of Contract Law, in: Knoke, M. and Merk, J. et al. (eds.). Das Publicness-Puzzle. Öffentliche Aufgabenerfüllung zwischen Staat und Markt. Berlin: BWV, 401 – 410.
Ternès, A. , Towers, I. (eds.) (2014): Internationale Trends in der Markenkommunikation - Was Globalisierung, neue Medien und Nachhaltigkeit erfordern, Springer Gabler.
Klussmann, L. M. (2014): Trendreport Nachhaltigkeit Deutschland. Schriftenreihe: Internationale Studien für ein zukunftsfähiges Management, Volume 2, AVMPRess, Berlin.
Schwarz, E. (2014): Sponsoring in der Automobilbranche. Schriftenreihe: Internationale Studien für ein zukunftsfähiges Management, Volume 1, AVMPRess, Berlin.
Gockel C., Kolb P.M., Werth L. (2014): Murder or Not? Cold Temperature Makes Criminals Appear to Be Cold-Blooded and Warm Temperature to Be Hot-Headed. PLoS ONE 9(4): e96231. doi:10.1371/journal.pone.0096231
Eichhorn, B., Schuhmann, R. (2014): Der Inhalt ist alles, die Form nur Ästhetik? - Leichtverständliche Sprache und Visualisierung für Projektverträge. In: Zeitschrift für deutsches und internationales Bau- und Vergaberecht, 3, 211-216.
Schäfer, H.-B., Wulf, A. J. (2014): Jurists, Clerics and Merchants. The Rise of Learned Law in Medieval Europe and its Impact on Economic Growth. In: Journal of Empirical Legal Studies, 11, 266-300.
Tomczak, T., Heidig, W. (2014): Revenue Management aus der Kundenperspektive: Grundlagen, Problemfelder und Lösungsstrategien, Springer Gabler.
Baierl, R.,Grichnik, D., Spörrle, M. & Welpe, I. (2014): Antecedents of Social Entrepreneurial Intentions: The Role of an Individual’s General Social Appraisal. In: Journal of Social Entrepreneurship.
Schermuly, C. C. (2014): Negative effects of coaching for coaches – An explorative study, in: International Coaching Psychology Review, Vol.9., No. 2, 162-182.
Gockel, C., Schnettler, S., & Walzenbach, S. (2014): Knowledge sharing in organizations: Transactive memory systems. Paper presented at the 8th International Workshop "Psychology of Organizational Participation in Europe", Innsbruck, Austria.
Ternès, A. (2014): Wie sich excellente Dienstleistung für Unternehmen bezahlt macht, in: Sales Management Review 3, 2014, 24-31.
Daniszewski, A., Ternès, A., Towers, I. (2014): International Cooperation: Impact of Cultural Diversity on Brand Strength in the Hotel Industry, in: Acta Oeconomica Cassoviensia, 6, 14-24.
Ternès, A., Beuttel, N. (2014): How Social are Social Media? On the Communication Culture of Contributors in Knowledge Oriented Social Media. In: From Communication Landscapes To Bullying Battlegrounds. Ed. by Sibel Aydin and May A. Webber. Oxford, pp. 35-50.
Gockel, C., Schnettler, S., Walzenbach, S., & Gruhn, A. (2014): Transactive memory systems as complex social networks. Paper presented at the 28th International Congress of Applied Psychology, Paris, France.
Britze, N. (2014): Analyzing Economic Decisions in Organizations and Demographic Change: A New Institutional Approach. Paper presented at the Russian Summer School on Institutional Analysis (RSSIA 2014), Moscow, Russia.
Ternès, A., Prigge, P. (2014): The Managers of Tomorrow: How Prepared Do Students Feel by Universities in Terms of CSR? In: Tackling Youth Unemployment. In: Gunderson M., Fazio F.: Adapt Labour Studies Book-Series. Cambridge Scholars Publishing, 323-343.
Schäfer, H.-B., Wulf, A. J. (2014): Wie der Aufstieg des gelehrten Rechts im Mittelalter den wirtschaftlichen Aufstieg Europas beförderte. Eine empirische Untersuchung, Bucerius Law Journal, 1, 1-19.
Gockel C., Kolb P.M., Werth L. (2014): Murder or Not? Cold Temperature Makes Criminals Appear to Be Cold-Blooded and Warm Temperature to Be Hot-Headed. PLoS ONE 9(4): e96231. doi:10.1371/journal.pone.0096231
Ternès, A. (2014): Gamification im Vertrieb: Spielerisch zu mehr Erfolg im Business. In: Sales Management Review 1, pp. 39-45.
Schäfer, H.-B., Wulf, A. J. (2014): Jurists, Clerics and Merchants. The Rise of Learned Law in Medieval Europe and its Impact on Economic Growth. In: Journal of Empirical Legal Studies, 11, 266-300.
Tomczak, T., Heidig, W. (2014): Revenue Management aus der Kundenperspektive: Grundlagen, Problemfelder und Lösungsstrategien, Springer Gabler.
Baierl, R.,Grichnik, D., Spörrle, M. & Welpe, I. (2014): Antecedents of Social Entrepreneurial Intentions: The Role of an Individual’s General Social Appraisal. In: Journal of Social Entrepreneurship.
Schermuly, C. C., Deller, J., & Büsch, V. (2014): A research note on age discrimination and the desire to retire: The mediating effect of psychological empowerment, in: Research on Aging.
Ternès, A., Rostomyan, A., Gursch, F. & Gursch, G. (2014): Levers of Personal Branding to Optimize Success, in: Journal of Business and Economics 5, Nr. 1, pp. 86-93.
Hessel, F., Freckmann, G. & Resch, A. (2014): Konsequenzen der Genauigkeit von Blutglucosemesssystemen - Klinische und ökonomische Aspekte, in: Diabetologe, 10, pp. 26–35.
Schermuly, C. C., Schermuly-Haupt, M.-L., Schölmerich, F. & Rauterberg, H. (2014): Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie … Negative Effekte von Coaching, in: Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie.
Baierl, R., Grichnik, D., Herrmann, A., Schlager, T. (2014): Psychographic Variables in Entrepreneurial and Managerial Decision Persistence: The Role of Achievement Motivation and Entrepreneurial Self-Efficacy. 76. Jahrestagung des Verbands der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V., Leipzig.
Wulf, A. J. (2013): Well-Being and Risk-Taking Behaviour. A Case Study of Employee Well-Being Policies in Corporate Japan, Paragrana, Vol. 22, No. 1, 293 – 306.
Wulf, A. J. (2013): Global Perspectives on Risk Taking Behaviour. Using Focused Ethnography to Study Managerial Behaviour, in: Suzuki , S. & Yamana, J. (eds.). Proceedings of the Conference on Research Opportunities for Ethnomethodology. Kyoto:Kyoto University, 126 – 127.
Jeske, D., Ternès, A. (2013):The Impact of CSR Advertisement on Costumer Awareness. In: Journal of Cultural and Religious Studies 1, 12, pp. 1-7.
Towers, I., Ternès, A. (2013): Managing change to avoid unwanted outcomes, in: Marketing Review St. Gallen, Vol. 30, Issue 5 , pp. 72-82.
Büsch, V. (2013): Rethinking recruitment process in an ageing society, in: Taylor, P.: Older Workers in an Aging Society, Edward Elgar Publishing, 171-179.
Ternès, A., Prigge, P (2013): Medial konstruierte Altersbilder: Phänomene der Stereotypenbildung bzw. der positiven und negativen Überzeichnung. In: Schwender, C., Hoffmann, D., Reißmann, W.: Screening Age. Medienbilder – Stereotype – Altersdiskriminierung. GAM – Gesellschaft, Altern, Medien, München.
Noweski, M., Walendzik, A., Hessel, F., Jahn, R., Wasem, J. (2013): Zulassung und Erstattung personalisierter Arzneimittel: Zwischenbilanz des Anpassungsprozesses. In: Ethik in der Medizin, Volume 25, Issue 3, S. 277-284.
Kämmer, J. E., Gaissmaier, W., Reimer, T., Schermuly, C. (in press): The adaptive use of recognition in group decision making. In: Cognitive Science.
Pittke, F., Leopold, H., Mendling, J. (2013): Spotting Terminological Deficiencies in Process Model Repositories. In: BPMDS (accepted for publication).
Britze, N. (2013): Staatliche Lösungsstrategien zum Abbau des unternehmerischen Handlungsdefizits im demografischen Wandel. In: Friedrich-Ebert-Stiftung: Demografie und Wachstum in Deutschland - Perspektiven für wirtschaftlichen und sozialen Fortschritt, S. 27-42.
Wilhelm, J. E. (2013): Compliance - Pflicht oder Kür für KMU in der Schweiz, Shaker Verlag Aachen.
Schölmerich, F., Schermuly, C. C. (2013): Leadership Judgement Indicator (LJI) von Neubauer, Bergner und Felfe (2012): Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 57, S. 97-102.